The third and last concert of the festival “Face to Face” at the Evangelical Church Day in the Elisabeth Church in Berlin was a celebration of European and Arabic classical music. Maria Magdalena Wiesmaier on cello opened the performance with the Prelude in C major from the 3rd Suite (BWV 1009) by Johann Sebastian Bach.
The Ugarit Trio (Nabil Hilaneh, Oud; Mevan Younes, Buzuq; Mohamad Fityan, Nay, Kawala) played afterwards an own arrangement of an ancient melody, dedicated to the Kingdom of Ugarit (namesake for the group itself), a city-state that existed and flourished more than 5000 years ago in the north of today’s Syria as an important commercial and cultural center until its destruction by the sea peoples in the 12th century BC.
This was followed by “Hijaz Kar”, a maqam composed and performed by the Berlin Damascus Duo (Wiesmaier, Hilaneh), “Devil’s dance” by Muhammad Abdul Kareem (Ugarit Trio with George Saade at the percussions), a ney solo by Mohamad Fityan, “Nawa Ather” (another Maqam composed and performed by the Berlin Damascus Duo), “Ghazala”, a Kurdish, traditional song (Ugarit Trio with George Saade), an Oud Solo by Nabil Hilaneh and, as a crowning conclusion, “Tahmil Hijaz” with the participation of all musicians on the stage. The concert was enthusiastically received by the large audience, also due to the incense offered in parallel, which this time included two classics already introduced in this presentation: juniper and frankincense.
(Deutsch) Das dritte und letzte Konzert des Festivals “Face to Face” beim Evangelischen Kirchentag in der Elisabethkirche in Berlin wurde eine Zelebrierung europäischer und arabischer klassischer Musik. Maria Magdalena Wiesmaier am Cello eröffnete die Aufführung mit dem Prelude in C-Dur aus der 3. Suite (BWV 1009) von Johann Sebastian Bach.
Daraufhin spielte das Ugarit Trio (Nabil Hilaneh, Oud; Mevan Younes, Buzuq; Mohamad Fityan, Nay, Kawala) ein eigenes Arrangement einer alten Melodie, gewidmet dem Königreich Ugarit (Namensgeber für die Gruppe selbst), ein Stadtstaat, welches vor mehr als 5000 Jahren im Norden des heutigen Syriens als bedeutendes Handels- und Kulturzentrum florierte bis zu seiner Zerstörung durch die Seevölker im 12. Jahrhundert vor Christus.
Es folgten in einer optimal durchdachten Struktur “Hijaz Kar”, ein Maqam komponiert und ausgeführt durch das Berlin Damaskus Duo (Wiesmaier, Hilaneh), “Teufelstanz” von Muhammad Abdul Kareem (Ugarit Trio mit George Saade an den Perkussionen), ein Ney Solo von Mohamad Fityan, “Nawa Ather” (wieder ein Maqam komponiert und ausgeführt durch das Berlin Damaskus Duo), “Ghazala”, ein kurdisches, traditionelles Lied (Ugarit Trio mit George Saade), ein Oud Solo von Nabil Hilaneh und, als krönenden Abschluss, “Tahmil Hijaz” mit der Beteiligung aller Musiker auf der Bühne. Das Konzert wurde vom zahlreichen Publikum enthusiastisch aufgenommen, auch aufgrund der parallel angebotenen Räucherung, die diesmal zwei bereits in dieser Präsentation eingeführte Klassiker beinhaltete: Wacholder und Weihrauch.
Ein olfaktorisches Konzert – 27. Mai 2017, 13 Uhr Maria Magdalena Wiesmaier: Cello J.S. Bach, Prelude in C Dur BWV 1009 Damaskus-Berlin Duo: Nabil Hilaneh: Oud, Maria Magdalena Wiesmaier: Cello; Ugarit Trio: Nabil Hilaneh: Oud, Mevan Younes: Buzuq, Mohamad Fityan: Nay, Kawala, George Saade: Perkussionen – Fabio Dondero und Dominik Breider (Incense burning): Wacholder und Weihrauch St. Elisabeth Kirche, Berlin Mitte www.incenseofmusic.com